HYBRIDE WERKEN

Meer werkgeluk, hogere productie en concurrentievoordeel

Wat is
hybride
werken

Hybride werken betekent dat jouw werknemers plaats- en tijdonafhankelijk werken.

Op kantoor, thuis of een andere locatie. Vanaf desktop of laptop. Altijd en overal.

Waarom
hybride
werken?

Werknemers beschikken thuis over hun eigen tijd. Ook kunnen veel werknemers zich thuis beter concentreren, waardoor ze productiever zijn. Door dit te combineren met de sociale interactie en samenwerken op kantoor, biedt hybride werken het beste van twee werelden. De keuzevrijheid draagt bovendien bij aan een hoger werkgeluk.

Maar liefst 70 procent van de (rijks) werknemers geeft aan hybride te willen blijven werken na corona. Dit blijkt uit een onderzoek van vakbond FNV onder 5300 leden. Dit percentage komt ook uit andere onderzoeken naar voren, waarin verschillende sectoren onder de loep zijn genomen. Andere voordelen zijn: een hogere productie en besparing op reiskosten en kantoorruimte.

Ten slotte biedt hybride werken een concurrentievoordeel door aantrekkelijk werkgeverschap.

Hybride werken
heeft de toekomst

Naast de genoemde voordelen, draag je door het aanbieden van hybride werkmogelijkheden als organisatie ook bij aan een oplossing voor een van de grootste uitdagingen waar we als maatschappij mee te maken hebben: klimaatverandering.

Vijftig grote Nederlandse bedrijven – waaronder Unilever, DSM, Philips, ING en Aegon – hebben hun krachten gebundeld onder de naam Coalitie Anders Reizen. Het doel van dit verbond:
het verminderen van de CO2-uitstoot. Het verdrag stelde tien ‘koplopermaatregelen’ vast, waaronder minder reizen en meer vanuit huis werken. Ook de Rijksoverheid maakt deel uit van deze coalitie.

In bijgaand filmpje een interessant tafelgesprek tussen Coravan Nieuwenhuizen (minister van van Infrastructuur en Verkeer), Ingrid Thijssen (voorzitter VNO-NCW), Laurentien van Oranje (sociaal ondernemer & strateeg) en Hugo Houppermans (directeur Coalitie Anders Reizen) over hybride werken.

Hybride werken is een uitstekende eerste stap om als organisatie je CO2-uitstoot te verlagen

Wat is er nodig voor hybride werken?

Thuiswerkplek:

  • Laptop, beeldscherm, toetsenbord
  • Camera en microfoon
  • Achtergrondscherm voor videobellen » Arboproof werkplek

Samenwerken:

  •  Een goede samenwerkingssoftware, zoals Microsoft Teams
  • Stabiele VPN-verbinding
  • Vast-mobielintegratie met VoIP-telefooncentrale

Kantoor:

  • Aansluiting op VoIP-telefooncentrale
  • Integratie met andere communicatiemiddelen
  • Integratie met CRM-systeem
  • Nieuw beleid voor hybride werken
  •  Een dedicated IT’er voor communicatietechnologie

Hybride werken in de praktijk

Wanneer hybride werken goed wordt doorgevoerd, beschikken jouw werknemers over een moderne hybride werkplek. Van accountmanagers tot callcenter- en helpdeskmedewerkers: al jouw werknemers zijn in staat om zowel op kantoor als thuis professioneel en productief te werken. Ze kunnen overal op hun directe telefoonnummer telefoongesprekken aannemen, in de wacht zetten of doorverbinden. Dit geldt ook voor groepsgesprekken waaraan de werknemers deelnemen.

Tijdens telefoongesprekken hebben ze toegang tot relevante (klant)gegevens op hun beeldscherm. Wanneer ze een online vergadering organiseren met bijvoorbeeld Microsoft Teams ziet de klant een professionele achtergrond (met logo, indien gewenst) en heeft men een stabiele verbinding en uitstekend beeld en geluid.

Door de aansluiting op, en de vast-mobielintegratie met,
de VoIP-telefooncentrale kan het gehele netwerk (telefoon- en internetlijnen, smartphones, aansluiting met de telecomprovider, camera’s etc.) worden gemonitord. Valt er iets uit, dan kan snel actie worden genomen. Dit biedt gemak, overzicht en veiligheid.

Het gehele netwerk wordt gemonitord. Dat biedt gemak, overzicht en veiligheid.

Valkuilen en succesfactoren bij invoeren hybride werken

Valkuilen van hybride werken

  1. Vooraf geen draagvlak creëren binnen organisatie
  2. Communicatiemiddelen houtje-touwtje koppelen
  3. Te veel controle willen uitoefenen op werknemers
  4. Geen duidelijk beleid hebben omtrent hybride werken 
  5. Denken dat werknemers geen structuur nodig hebben 
  6. Weerstand afdoen als ‘lastig’
  7. Werknemers niet betrekken in het proces

Succesfactoren van hybride werken:

  1. Een heldere en inspirerende visie hebben
  2. Een goed doortimmerd projectplan hebben
  3. Integratie van alle communicatiemiddelen plus CRM 
  4. Transparante en eenduidige communicatie voeren 
  5. Medewerkers actief verbinden
  6. Ontmoetingen op kantoor ‘regisseren’
  7. Begrip hebben voor weerstand
  8. Werknemers vertrouwenpage1image9707584

Waar staat jouw bedrijf nu?

1

Ad hoc

  • Locatie onafhankelijk werken niet embedded
  • Incidenteel toestemming om thuis te werken.
  • Thuis toegang tot zakelijke mailbox
  • Gebruik eigen telefoon

Niveau 1

1

Basis

  • Meer dan 50% van de medewerkers werkt dagelijks thuis.
  • VPN-verbinding met kantoor
  •  CRM toegang
  • Doorschakeling vaste kantoornummer naar smartphone thuis

Niveau 2

1

Geïntegreerd

  •  Locatie onafhankelijk beschikking over zakelijke communicatiemiddelen
  • Volledige integratie smartphone met telefooncentrale
  • Gesprekken die binnen komen op de zaak, mobiel aannemen,
    in de wacht zetten of doorverbinden
  • Groepsgesprekken kunnen voeren vanuit huis
  • Direct toegang tijdens (groeps) gesprekken tot klantgegevens op beeldscherm

Niveau 3

1

Geoptimaliseerd

  • Naadloze integratie elementen niveau 3
  • Hybride werken 100% embedded
  • Hybride werken is de standaard
  • HR beleid m.b.t. hybride werken ingevoerd
  • Netwerk monitoring om langdurige systeem uitval te voorkomen

Niveau 4

Aan de slag met hybride werken?

Stap 1

Het professionaliseren van de thuiswerkplekken met:

» Laptop, beeldscherm, toetsenbord
» Camera en microfoon
» Achtergrondscherm voor videobellen

Stap 2

Het optimaliseren van de integratie door:

» Koppeling met VPN-verbinding
» Aanschaf van een goede collaboration tool
» Koppeling met CRM-systeem
» Vast-mobiel integratie met VoIP-telefooncentrale

Stap 3

Het gehele netwerk laten monitoren

Voclarion ontzorgt jouw organisatie op het gebied van hybride werken.
Voclarion zorgt ervoor dat de communicatietechnologie in jouw organisatie volledig geoptimaliseerd is en naadloosfunctioneert. We noemen dit Unified Collaborated Communications. Dit maakt hybride werken prettig en praktisch.

»  We faciliteren je van het professionaliseren van de thuiswerkplekken tot en met de volledige integratie van al jouw communicatiemiddelen.

»  Voor een vast bedrag per maand ontzorgen we je door het gehele netwerk te monitoren.

»  We zijn jouw single point of contact met betrekking tot alle communicatietechnologie.

»  We helpen je graag bij het realiseren van meer werkgeluk voor jouw werknemers en een hogere productie, kostenbesparing en concurrentievoordeel voor jou.

Meer weten over hybride werken?

Download nu de whitepapers!

Wil je flexibele werkmogelijkheden aanbieden binnen jouworganisatie? Hybride werken gaat niet alleen over technologie.

In een reeks van drie whitepapers beschrijven we waar je mee te maken krijgt als jij met jouw organisatie wilt overstappen op hybride werken.

Meer weten over de technologische mogelijkheden rondom hybride werken voor jouw organisatie? Voclarion begeleidt je graag.

Bel: 085-1 119 119 of stuur een e-mail naar: info@voclarion.nl

Ontvang gratis whitepaper

Vul hieronder je gegevens in en ontvang het whitepaper per e-mail.