AI speech, dit is nog maar het begin

Goed met elkaar communiceren, daar begint alles mee op je werk.

Altijd goed bereikbaar, multichannel kunnen werken, betrouwbare verbindingen, daar zijn wij van, bij Voclarion. Maar wat nu als je elkaar niet goed begrijpt vanwege een taalbarrière? Dan wordt communicatie tijdsintensief, ingewikkeld en vaak duur. Gelukkig biedt moderne techniek een oplossing: AI speech, oftewel kunstmatige intelligentie (AI) voor spraaktechnologie.

De mogelijkheden van AI speech bij ‘realtime’ vertalen van gesprekken zijn eindeloos. Zo kan het worden gebruikt tijdens zakelijke vergaderingen, internationale conferenties of reizen naar het buitenland. Het vergemakkelijkt de communicatie tussen mensen die verschillende talen spreken, zorgt voor een soepele en efficiënte communicatie en levert tijdswinst op dankzij geautomatiseerd samenvatten. Bovendien kan AI speech de kwaliteit van de vertaling verbeteren doordat het zichzelf continu aanpast aan nieuwe taalpatronen en uitdrukkingen. Een andere toepassing van AI speech is klantenservice. AI speech kan worden gebruikt om automatische spraakgestuurde assistenten te creëren die klanten kunnen helpen bij het vinden van de informatie die ze nodig hebben. Dit kan variëren van het beantwoorden van veelgestelde vragen tot het verwerken van bestellingen en het verstrekken van productinformatie. Door AI speech te integreren in de klantenservice, kunnen bedrijven de efficiëntie verbeteren en de klanttevredenheid verhogen.

Hoe werkt het precies? Allereerst wordt de spraak omgezet in geschreven tekst door middel van spraakherkenning. Vervolgens wordt de geschreven tekst vertaald naar de gewenste taal. Tot slot wordt de vertaalde tekst omgezet in spraak door middel van spraaksynthese. Dit alles gebeurt “real-time” en “on the fly”, waardoor je direct kunt communiceren met de persoon die je wilt spreken.

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen bij het gebruik van AI speech. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de gegevens die via AI speech worden verzameld veilig worden opgeslagen en dat de privacy van klanten en medewerkers GDPR-proof wordt beschermd. Maar als je zorgt voor een goede beveiliging van de gegevens, zijn de voordelen van AI speech enorm.

Bij Voclarion zijn we niet de bedenkers van AI speech, maar wij zijn wel van de slimme integraties van nieuwe technologie. In deze blogserie nemen wij jou mee in de ontwikkeling van onze praktische toepassingen van AI speech in het MKB en de zorg.

Tot over twee weken,

Ger Kors

Schrijf je hier in voor mijn AI speech blog serie (6x)