Voor het tot stand brengen van de spraakverbinding via de datalijn voor VoIP telefonie is het SIP Protocol nodig. SIP is een protocol om multimediacommunicatie (audio-, video- en andere datacommunicatie) mogelijk te maken en vervangt de traditionele analoge en ISDN lijnen.
Wat is SIP trunking?
SIP oftewel Session Initiation Protocol is een protocol wat gebruikt wordt om onder andere VoIP / spraakverbindingen tot stand te brengen. Een SIP trunk is te vergelijken met een “traditionele” telefoonlijn. Het verschil is dat inkomende en uitgaande gesprekken via het datanetwerk verlopen. Vaak gaan hierbij spraak en data over één netwerk, in plaats van over twee gescheiden netwerken.
U behoudt alle functies van de huidige telefooncentrale, maar omdat de uitgaande telefoontjes (zowel nationaal als internationaal) via het internet verlopen bespaart u flink in de kosten. Deze besparing kan oplopen tot wel 55%.
Voordelen SIP trunking
Wat zijn de voordelen van een SIP trunk?
- Met SIP trunking bespaart u fors op uw maandelijkse kosten.
- Uw organisatie krijgt een onbeperkt aantal gesprekskanalen.
- Belkosten – met name internationaal – zijn een stuk goedkoper via een SIP trunk.
- Medewerkers van verschillende vestigingen kunnen gratis met elkaar bellen.
Waarom kiezen voor SIP Trunk?
Kosten spelen uiteraard een grote rol bij de beslissing om over te schakelen naar SIP Trunking. Maar niet alleen de initiële kostenbesparing is voor bedrijven interessant. Denk ook aan de volgende voordelen:
- Lagere belkosten – SIP Trunk heeft over het algemeen lagere kosten bij interlokale en internationale gesprekken.
- Convergentie – in plaats van stem- en datadiensten apart te belasten, geeft SIP Trunking bedrijven de mogelijkheid om deze te consolideren op een gezamenlijk IP netwerk. Dus als u meerdere vestigingen heeft waar al een data verbinding tussen ligt dan kan telefonie in de meeste gevallen over dezelfde data verbinding.
- Schaalbaarheid – bij SIP Trunking wordt het heel gemakkelijk om qua capaciteit bij te schalen naar boven of naar beneden, zodat uw bedrijf altijd alleen betaalt voor wat het nodig heeft.
- De kostenbesparing op de infrastructuur, data en spraak gaan over 1 verbinding, dus als u meerdere vestigingen heeft waar al een data verbinding tussen ligt dan kan telefonie in de meeste gevallen over dezelfde data verbinding.
- Mogelijk maken van andere diensten zoals Unified Communications (UC) toepassingen, zodat bedrijven hun communicatie verder kunnen stroomlijnen en hun klanten beter kunnen bedienen.
Eisen en keuzes bij SIP Trunk
Elke VoIP telefooncentrale is te koppelen aan een SIP trunk. Wel moet u goed nadenken of u de SIP Trunk over een speciaal toegewezen dataverbinding laat lopen of over een reguliere internetverbinding. De eerste optie is weliswaar duurder, maar levert betere kwaliteit op en is veiliger.
Net zoals ISDN in gradaties komt, zoals ISDN2 of ISDN20, is dat bij SIP Trunk niet anders. Met het verschil dat SIP nog veel meer keuzes en flexibiliteit biedt in het aantal lijnen. Het is daarom belangrijk dat u weet hoeveel simultane gesprekken er in de piekuren plaatsvinden, zodat u zeker weet dat alle gesprekken afgehandeld kunnen worden met de beste gesprekskwaliteit.
Waar moet u op letten bij SIP Trunking?
Wanneer u organisatie de overstap wil maken naar SIP trunks, let dan goed op de volgende punten:
- Hoeveel gelijktijdige gesprekken wilt u kunnen faciliteren? Zorg ervoor dat u de benodigde capaciteit zo berekent, zodat de kans klein is op een ingesprektoon, maar ook weer dat u niet teveel capaciteit inkoopt. Bepaal hoeveel lijnen op piekmomenten tegelijkertijd bezet zijn.
- Moet ik mijn dataverbinding upgraden? “Wij hebben geen datalijnen die SIP ondersteunen,” horen wij vaak. Dat is in principe geen probleem. Via een eenvoudige ingreep kunnen uw zakelijk ADSL, VDSL internet of glasvezel kabel de verbinding maken met het openbare telefoonnetwerk waar SIP op draait. SIP Trunk over een speciaal toegewezen dataverbinding is weliswaar duurder, maar levert betere kwaliteit op en is veiliger.
- Wat als ik vastzit aan een regulier telefoniecontract? Afhankelijk van de duur van het contract levert dit meestal geen problemen op. Per 1 oktober 2016 kunt u uw zakelijke telefooncontracten maandelijkse en kosteloos opzeggen.
Groot verschil in tarieven per SIP provider
De keuze voor een goede SIP Provider is belangrijk. Bijna elke VoIP aanbieder werkt samen met een SIP provider. De grote telecom bedrijven zoals KPN, Ziggo en Vodafone bieden SIP Trunk aan, maar veelal tegen hoge tarieven. Inmiddels leveren ook kleinere partijen SIP trunk oplossingen. Deanconnect, UPC Business en Tele2 zijn slechts enkele voorbeelden van goede SIP Trunk providers met scherp afgekochte tarieven op de belkosten.
SIP Trunk en internationaal telefoonverkeer
Via SIP Trunk kunt u internationaal tegen veel lagere tarieven bellen. Hoewel elke provider andere tarieven hanteert, levert het over het algemeen besparingen op van 40% tot 70% op de totale belkosten.
Wanneer uw internationale of lokale vestigingen nog niet over VoIP beschikken en ook nog niet gelinkt zijn via datalijnen, dan is SIP Trunk voor u de oplossing. Door de lage tarieven op de internationale en lokale belkosten via SIP gaat u hoe dan ook besparen.
Wil je een nóg uitgebreider document over de implementatie van VoIP?