VoIP telefonie redding voor MKB bedrijven

Kleinere bedrijven hebben moeite te overleven in slechte economische omstandigheden. Ze hebben vaak niet de middelen om de recessie uit te zitten. Deze bedrijven worden gedwongen om ingrijpende financiële maatregelen te nemen. Een van de beste manieren om geld te besparen en gelijkertijd de productiviteit te verhogen is het overstappen op communicatie via internet. Niet verwonderlijk is dan ook dat VoIP-systemen steeds populairder worden binnen het MKB.

VoIP is het ultieme communicatieplatform voor het MKB

Ondernemingen stappen in deze tijden massaal over naar op internet gebaseerde (IP) communicatiesystemen; en daar zijn veel goede redenen voor op te noemen. Niemand zal de noodzaak van efficiënte communicatie ontkennen. Het is een van de grootste troeven van een modern bedrijf. Internetcommunicatie biedt gebruikers een breed scala aan functionaliteit die simpelweg niet kan worden geëvenaard door traditionele (analoge) telefooncentrales. IP systemen zijn eenvoudig te gebruiken en ze bieden een hoge mate van flexibiliteit.

VoIP telefonie biedt flexibiliteit

Een van de grootste voordelen van deze technologie is dat ze inspelen op de behoeften van hedendaagse ondernemingen. Het aantal medewerkers wisselt sterk en medewerkers werken steeds minder op een vaste werkplek. Met IP telefonie heeft een bedrijf – ongeacht het aantal afdelingen of vestigingen – slechts één centrale nodig. Nieuwe locaties, toestellen en gebruikers kunnen per direct en zelf worden toegevoegd zonder nieuwe lijnen te leggen. Dat is pas flexibel werken! Evenzo kunnen gebruikers meteen worden verwijderd indien nodig.

De flexibiliteit van IP telefonie verbaast ook gebruikers. Deze genieten van het feit dat zij toegang hebben tot de telefooncentrale vanaf bijna elk apparaat. Ik noem er een paar: laptop, smartphones, tablet, Skype, oh en natuurlijk de desk telefoon op kantoor en de ‘home office’. Optimale bereikbaarheid zorgt voor een hoger niveau van dienstverlening. Er is geen mogelijkheid meer een belangrijk telefoontje te missen.

VoIP biedt grote besparingen

Natuurlijk, het grootste voordeel zijn de aanzienlijke besparingen. Bedrijven melden besparingen tot wel vijftig procent door internettelefonie. Ik ken klanten die het hebben over een terugverdientijd van enkele maanden. Niet alleen wordt er bespaard op apparatuur en belkosten; denk ook eens aan een centraal klantencontactcentrum, in plaats van een telefoniste op iedere vestiging.

Een ander groot voordeel van IP technologie is centralisatie. Onderhoud wordt gemakkelijk en daardoor goedkoper. Een traditionele telefooncentrale vereist voortdurende aandacht van dure technici op locatie. Een internet telefooncentrale wordt vaak op de hardware van de dienstverlener gehost, waardoor de klant geen onderhoudskosten heeft, terwijl deze wel geniet van functionele upgrades.

Gebruikers die zijn verhuisd van traditionele telefoonsystemen naar een internet-based systeem zijn vaak verbaasd over nieuwe, geavanceerde functies die hun werk eenvoudiger maakt. Ze kunnen doorschakelen naar iedere gebruiker op het systeem, ongeacht de locatie van de medewerker.

VoIP telefooncentrales kunnen kleine bedrijven zeker helpen om slimmer en effectiever te werken. Het grote voordeel is dat ze in staat zijn om aanzienlijke hoeveelheden geld te besparen, maar kan daarnaast de productiviteit van werknemers verhogen. Het moet dan ook vreemd lopen wil binnen afzienbare tijd niet iedere MKB bedrijf zijn overgestapt op VoIP!

Meer weten over VoIP telefooncentrale voor MKB en ZZP?

Nieuwe telefooncentrale aanschaffen? Weet waar u op moet letten!

Een nieuwe telefooncentrale aanschaffen is niet alledaags werk. In onze gratis whitepaper vindt u onafhankelijke en objectieve informatie welke u helpt bij het maken van een keuze voor een nieuw telefonieplatform.

Download nu onze gratis whitepaper >