Schattige ‘Tinybots’ helpen dementiepatiënten

In Nederland hebben ongeveer 260.000 ouderen een vorm van dementie. De verwachting is dat dat aantal de komende dertig jaar zal verdubbelen. Deze slopende ziekte kent vele gezichten, waarvan Alzheimer de bekendste is. Terugkerende symptomen zijn toenemende vergeetachtigheid en het wegvallen van eigen initiatief, waardoor mensen steeds passiever worden. Helaas is er in de medische wereld nog onvoldoende kennis over dementie om een werkend geneesmiddel te ontwikkelen.

Bij Voclarion proberen we het leven van dementiepatiënten, mantelzorgers en zorginstellingen gemakkelijker en veiliger te maken met dwaaldetectie en personenalarmering. Daarnaast vinden we het waardevol om ook aandacht te besteden aan andere technologische oplossingen die de levenskwaliteit van deze groep kunnen verbeteren.

Neem bijvoorbeeld de ‘Tinybots’ zorgrobots, ontworpen door drie Nederlandse ingenieurs van de TU Delft. Tinybots zijn kleine, schattige robotjes die eruitzien als een plantenpot met een gezicht. Op gezette tijden stellen ze vragen of geven korte gesproken instructies om mensen met dementie te helpen structuur in hun dag te brengen. Ook kunnen ze muziek afspelen om de persoon gerust te stellen of prettige herinneringen aan vroeger naar boven te halen.

Overbelaste mantelzorgers

Met een vriendelijke, menselijke stem herinnert de Tinybot de patiënt op gezette tijden aan de afspraken en taken die er die dag gepland staan. Komt er familie op bezoek, dan doet de robot een kwartier voordat het bezoek arriveert de suggestie om alvast koffie te zetten. Als dan de deurbel gaat, hoeft de persoon met dementie niet meer in paniek te raken of zich verlegen te voelen omdat hij of zij niet weet wat er van hem of haar wordt verwacht. “Het neemt een hoop angst en ongerustheid weg, zowel bij de patiënt als de mantelzorger,” zegt Tinybots oprichter Wang Long Li.

Gemiddeld zijn mantelzorgers voor mensen met dementie 20 uur per week met hun zorgtaken kwijt, tijd die nog bovenop hun gewone werk en gezin komt. Zo’n 80% van deze mantelzorgers geeft aan overbelast te zijn. De Tinybots zijn daarom ook voor mantelzorgers een uitkomst, omdat ze een hoop basale taken kunnen overnemen.

Meer ‘quality time’ voor de patiënt

Over het inzetten van robots in de zorg klinkt vaak de kritiek dat ze de zorg ontmenselijken. Li is het daar niet mee eens. “De taken van een mantelzorger zijn juist vaak onmenselijk. Mantelzorgers worden een soort pratende agenda’s. Ze moeten continu melden dat hun dementerende dierbare moet drinken, afspraken niet moet vergeten, naar het toilet moet gaan, etcetera. Ze komen nauwelijks meer toe aan even rustig zitten met een kopje koffie. Onze Tinybots kunnen dat vervelende stuk van de zorg overnemen, zodat mantelzorgers meer quality time met hun ouders overhouden.”

De Nederlandse ingenieurs hebben er bewust voor gekozen om de robot een grappig en vriendelijk uiterlijk te geven. Li: “We hebben ons laten inspireren door de vorm van een plantenpot. Mensen vinden een robot vaak een beetje eng, maar als het een soort meubelstuk is wordt de acceptatie veel groter.”

Meer lezen over technologische oplossingen in de zorg? Neem eens een kijkje op onze zorgpagina.