VoIP Cloud telefonie betrouwbaarheid en veiligheid

Bij iedere nieuwe technologie leven vragen over de betrouwbaarheid en de veiligheid. Dit geldt ook voor moderne telefonie met VoIP. In dit artikel lees je waarom een moderne VoIP Cloud oplossingen veiliger en betrouwbaarder is dan een telefooncentrale in eigen beheer. 

Betere bereikbaarheid

Het telefoniesysteem binnen jouw bedrijf heeft maar één doel en dat is zorgen dat jouw medewerkers bereikbaar zijn op de momenten dat dat nodig is. Cruciaal hierbij is de telefooncentrale.

De meeste bedrijven hebben een eigen telefooncentrale die zij zelf in beheer hebben. Dit brengt twee problemen met zich mee. Het eerste probleem is dat de gehele telefonie afhangt van één apparaat. Op het moment dat de telefooncentrale defect is, is het bedrijf telefonisch niet bereikbaar. 

Een tweede probleem is het beheer van de telefooncentrale. Deze moet van tijd tot tijd bijgewerkt worden, bijvoorbeeld om beveiligingsproblemen op te lossen. Doe je dit niet, dan is je centrale kwetsbaar voor criminelen. Zodra zij toegang hebben tot jouw centrale, bellen ze naar dure buitenlandse nummers of plegen zij fraude. Zij bellen dan uit naam van jouw bedrijf met klanten om zo gevoelige gegevens te achterhalen. 

Updates 

Veel bedrijven moeten rond de klok bereikbaar zijn. Het doorvoeren van een update aan de telefonie is dan een behoorlijke klus. Er moeten dan allerlei systemen opgezet worden om de bereikbaarheid tijdens deze uren te garanderen. 

Een moderne VoIP centrale in de cloud is heel eenvoudig te updaten. Doordat de telefooncentrale dubbel is uitgevoerd, kan een update worden uitgevoerd zonder dat dit leidt tot een verstoring.

Hoe werkt een update aan een telefooncentrale in de cloud?

  1. Jouw telefonie wordt overgenomen door het backupsysteem.
  2. Het hoofdsysteem wordt bijgewerkt en getest.
  3. Jouw telefonie wordt teruggezet naar het hoofdsysteem.
  4. Het backupsysteem wordt geüpdatet en getest. 

Beveiliging tegen meeluisteren

Veel bedrijven bezitten gevoelige informatie. Als jouw bedrijf een technologisch vooruitstrevend product heeft ontwikkeld, dan wil je niet dat een gesprek tussen iemand van sales en een van de engineers wordt afgeluisterd. Als er geheimen over jouw product op straat komen te liggen, dan ben je volgende week out of business.

Telefoongesprekken via het netwerk van Voclarion worden volledig versleuteld verzonden. Het maakt hierbij niet uit of je medewerkers met een vaste of een mobiele telefoon bellen. Ook gesprekken naar buiten zijn beveiligd tegen aanvallen waarbij iemand de lijn aftapt. 

Verlies of diefstal

In Nederland worden jaarlijks ongeveer 50.000 mobiele telefoons gestolen. De kans is dus groot dat dit een keer gaat gebeuren bij een van jouw medewerkers. Het slechtst denkbare scenario voor een bedrijf is dat een dief toegang krijgt tot de telefoniesystemen van jouw bedrijf en zo uit naam van jouw medewerker kan gaan bellen.  

Gelukkig zijn de telefoniesystemen van Voclarion eenvoudig van afstand uit te zetten. De vast mobiel integratie werkt via een technologie die aanwezig is op de SIM-kaart. Een telefoontje naar Voclarion is genoeg om alle functies op de simkaart te blokkeren. 

Het spreekt voor zich dat er dan niet meer met het toestel gebeld kan worden. Ook bijzondere gegevens uit het bedrijf, zoals speciale interne telefoonnummers, zijn niet meer zichtbaar. Als de telefoon door jouw bedrijf of via Voclarion beheerd wordt, dan kunnen ook alle apps van het apparaat worden verwijderd. 

Toestel defect

Of medewerkers nu hun eigen mobiele telefoon gebruiken of een van de zaak, het komt wel eens voor dat een toestel defect gaat. Omdat de vast mobiel integratie van Voclarion via de SIM-kaart werkt, is een medewerker snel weer bereikbaar.

Het enige dat de medewerker hoeft te doen is de SIM-kaart in een andere telefoon stoppen en jouw medewerker is weer volledig bereikbaar. Is ook de SIM-kaart defect, dan is een verzoek aan de helpdesk van Voclarion voldoende om een nieuwe SIM-kaart toe te wijzen aan een medewerker. 

Betrouwbaar en veilig

Een telefoniesysteem is zo sterk als de zwakste schakel. Een moderne telefoonoplossing vanuit de cloud is over de gehele linie betrouwbaar. Dit begint al in de datacenters van de aanbieder. Deze is ISO 27001 gecertificeerd en heeft alle belangrijke systemen dubbel uitgevoerd. Zo draait een moderne telefooncentrale in twee verschillende datacenters en zijn in alle datacenters noodstroomvoorzieningen aanwezig.

De tweede schakel in de keten is de verbinding. Ook de verbinding van het datacenter naar de klant is dubbel uitgevoerd. De gesprekken worden bovendien versleuteld verzonden. Een derde factor is het beheer van de smartphones. Een simkaart van één van jouw medewerkers is eenvoudig te blokkeren.

Als we dit vergelijken met een klassiek systeem met een centrale op locatie en losse mobiele toestellen, dan merken we dat deze systemen om verschillende redenen minder veilig en betrouwbaar zijn. De telefooncentrale is vaak een single point of failure – als deze een storing heeft, is jouw bedrijf niet meer bereikbaar. 

Hoe houd je je telefonie veilig en up to date?

Een belangrijke verantwoordelijkheid voor veilige telefonie ligt uiteraard bij jouw medewerkers. Het is belangrijk dat zij geen wachtwoorden delen en snel de telefoon blokkeren bij verlies of diefstal.

Een ander deel van de verantwoordelijkheid ligt bij de beheerder van het telefonieplatform. Voclarion biedt een gratis full-service pakket aan, waardoor de verantwoordelijkheid voor de technische beveiliging volledig bij Voclarion ligt. 

Weten welke voordelen VoIP telefonie jou kan bieden? doe de gratis Quick Scan

Lees onze hele serie over dit onderwerp hier:

Blog 1: Beter bereikbaar van vast naar mobiel met VoiP telefonie software

Blog 2: VoIP Telefonie als middelpunt van moderne communicatie

Blog 3: VoIP en de Cloud – betrouwbaarheid en veiligheid