Hybride werken implementeren: 11 meest gestelde vragen

De coronapandemie heeft als katalysator gewerkt voor vele dingen. Zo zijn we ineens heel anders gaan denken over de toekomst van (thuis)werken en zijn ontwikkelingen op dat gebied in een stroomversnelling geraakt. Er wordt momenteel dan ook veel geschreven over hybride werken. En er leven veel vragen bij mensen in organisaties die nadenken over het inrichten van een hybride werkomgeving. Vragen die jij wellicht herkent. Zie hieronder de 11 meestgestelde!

1. Waarom zou ik hybride werkmogelijkheden willen aanbieden?

Reden 1: werknemers vragen erom. Het aanbieden van goede hybride werkmogelijkheden maakt jouw organisatie aantrekkelijker om voor te werken en geven je op die manier een concurrentievoordeel. 

Reden 2: vanuit maatschappelijk oogpunt. Het realiseren van hybride werkmogelijkheden is een uitstekende eerste stap om als organisatie je steentje bij te dragen aan de grote uitdagingen waar we als maatschappij mee te maken hebben. Zie ook whitepaper 1 Hoe houd ik mijn werknemers tevreden en productief?

2. Is mijn organisatie wel geschikt voor hybride werken?

Hybride werken is geschikt voor elke organisatie. Voclarion heeft de meeste ervaring met mkb-organisaties van 250 – 500 medewerkers die de stap naar hybride werken willen maken. Wil je weten of jouw organisatie klaar is voor hybride werken? Check dan de vier niveaus waarop jouw organisatie zich kan bevinden.

3. Lijdt de productiviteit van mijn werknemers onder hybride werken?

Integendeel. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat tijdens de lockdowns vanwege de coronapandemie medewerkers thuis zelfs productiever waren dan op kantoor, omdat ze zich thuis beter kunnen concentreren. Het nieuwe motto is: werken doe je thuis, samenwerken op kantoor.

4. Hoe ziet een professionele hybride werkplek eruit?

Voor de praktische invulling van een professionele hybride werkplek, verwijzen we je graag naar whitepaper 2 De ideale thuiswerkplek.

5. Is de investering in hybride werken niet hoger dan de opbrengst?

Nee. Uiteindelijk zijn de meeste investeringen die je doet om een hybride werkplek per werknemer in te richten vaak eenmalig (Arboproof werkplek, laptop, achtergrondscherm). De VPN-verbinding heb je waarschijnlijk al, net als de collaboration tool. Het gaat dan vooral om opschalen voor kleine bedragen per maand per medewerker. De vast-mobiel integratie met de VoIP-telefooncentrale is een eenmalige, waarna je overgaat naar een abonnement voor een bescheiden bedrag per maand om het netwerk te laten monitoren. Met hybride werken realiseer je een hogere productie, een kostenbesparing (huur, reis- en telefoonkosten) en concurrentievoordeel.

6. Hoe houd ik iedereen aangehaakt in een hybride werkomgeving?

Hiervoor verwijzen we je graag naar whitepaper 1 Hoe houd ik mijn medewerkers tevreden en productief. Met goede boekentip wanneer je meer wilt weten over hybride werken en leiderschap!

7. Hoe houd ik grip op mijn werknemers in een hybride werkomgeving?

Niet! Grapje. Of toch niet helemaal… Hybride werken is plaats- en tijdonafhankelijk werken. Het draait om het geven van vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid aan je werknemers. Heb je dan helemaal geen grip meer? Jawel hoor, want je stuurt op resultaat. Ook hiervoor verwijzen we je graag naar whitepaper 1 Hoe houd ik mijn medewerkers tevreden en productief. Check de boekentip over hybride werken en leiderschap!

8. Wat zijn de do’s & dont’s bij het invoeren van hybride werken?

In whitepaper 2 De ideale thuiswerkplek vind je 7 valkuilen en 8 succesfactoren bij het invoeren van hybride werken. Van draagvlak tot beleid en omgaan met weerstand.

9. Is hybride werken wel veilig?

Ja. Als je werkt met een VPN-verbinding, een collaboration tool die goed beveiligd is en een telefooncentrale waar alle beveiligingsmaatregelen worden toegepast, dan is hybride werken net zo veilig als met z’n allen op kantoor werken.

10. Blijf ik bereikbaar tijdens de migratie naar de VoIP-telefooncentrale?

Zeker. De telefooncentrales worden naast elkaar getest. Eerst aan de kant van Voclarion, dan aan de kant van jouw organisatie. De migratie gebeurt ‘s nachts, zodat – mocht er sprake zijn van downtime – de impact minimaal is. Pas als de VoIP-telefooncentrale goed werkt, wordt de oude telefooncentrale ontkoppeld.

11. Wie bel ik als er iets uitvalt in het netwerk?

Voclarion is jouw single point of contact en helpt je graag. Bel ons op 085-1 119 119, ook als je nog moet of wilt starten met hybride werken!

Meer info over het implementeren van hybride werken?

Download de gratis whitepaper Hybride werken: Hoe implementeer ik hybride werken? voor meer praktische details. Voclarion helpt je graag om dit te realiseren, ongeacht waar jouw organisatie nu staat. 

In de overige blogs gaan we in op hoe je hybride werken in één keer goed implementeert en nemen we je mee langs vragen die wellicht bij jou ook spelen: