Je hebt de beveiliging van je bedrijfssystemen al jaren goed op orde. Maar dan ga je hybride werken implementeren, waarbij iedereen uitwaaiert en inbelt vanaf verschillende locaties. Overbodig om te zeggen dat dit vraagt om een nieuwe beveiligingsstrategie, want uiteraard altijd better safe than sorry! Dus, hoe organiseer je security goed in een hybride werkvorm?
Security op 3 verschillende niveaus
Op drie verschillende niveaus moet de beveiliging waterdicht zijn: de VPN-verbinding, de samenwerkingssoftware en de VoIP-telefooncentrale. Als deze communicatiesystemen goed geïntegreerd en optimaal op elkaar afgestemd zijn, noemen we dat Unified Collaborated Communications. Dit maakt van hybride werken een prettige, praktische én veilige omgeving:
1. VPN-verbinding
Voor het implementeren van een hybride werkomgeving, heb je minimaal een VPN-verbinding nodig. Deze verbinding zorgt ervoor dat jouw werknemers vanaf hun computer thuis veilig verbinding kunnen maken met het bedrijfsnetwerk en deze computer zien als onderdeel van dat netwerk. Het is dé juiste basis voor veilig internetten en videobellen.
De verbinding is veilig doordat alle informatie die over deze lijn gaat, versleuteld wordt. De meeste aanbieders van VPN-verbindingen maken gebruik van extra veiligheidsmaatregelen zoals tweefactorauthenticatie (2FA) en een host checker. Die laatste checkt zaken als de versie van het besturingssysteem en de aanwezigheid van een virusscanner.
Thuiswerkers kunnen met een VPN-verbinding geen gebruikmaken van publieke netwerken of te makkelijk te kraken wachtwoorden. Zo voorkom je datalekken en het risico dat gevoelige informatie van jouw organisatie, jouw klanten of jouw medewerkers op straat komt te liggen. Je houdt dezelfde grip op veiligheid als wanneer je werknemers vanaf kantoor werken.
2. Samenwerkingssoftware
Ook een zogenaamde ‘collaboration tool’ ofwel samenwerkingssoftware als MS Teams, Google Meet of Zoom dient goed beveiligd te zijn. Zo’n collaboration tool is een alles-in-één cloud communicatieplatform dat wordt gekoppeld aan de VPN-verbinding en de CRM-tool van jouw organisatie.
Het zorgt voor een veilige interne en externe bestands- en documentuitwisseling zonder afbreuk te doen aan toegankelijkheid of functionaliteit. Je hebt altijd een realtime back-up, antivirusbescherming en beveiliging tegen onderschepping van documenten en bestanden.
3. VoIP-telefooncentrale
De beveiliging van een VoIP-telefooncentrale hangt uiteraard sterk samen met de beveiliging van de datacenters waar de servers draaien. De VoIP-telefooncentrale van Voclarion draait op dataservers in twee datacenters, in Amsterdam en Haarlem. Mocht één van de twee servers down gaan, dan neemt de ander het automatisch over. Op deze manier is een up-time van 99,9% te garanderen. De Teams plug-ins draaien gewoon in het data center van Microsoft
De dataservers zijn ISO 27001 gecertificeerd, de internationale standaard waarin wordt beschreven hoe informatiebeveiliging procesmatig ingericht kan worden om de juiste beveiligingsmaatregelen uit te voeren. Mocht de stroom uitvallen, dan wordt de toevoer onmiddellijk overgenomen door UPS stroomvoorziening.
De internetlijnen in de datacenters komen op verschillende punten het pand in. Mocht er bij werkzaamheden met een graafmachine ooit een bundel geraakt worden, dan valt nooit het hele internet uit.
Beveiligingsbonus: monitoring van het gehele netwerk!
Het integreren van al die communicatiesystemen is fantastisch, maar je wilt niet met talloze partijen te maken hebben, vooral als iets (tijdelijk) niet werkt. En dat zal ongetwijfeld een keer voorvallen. Is Voclarion degene die jouw systemen geïntegreerd heeft, dan zijn we in staat het gehele netwerk te monitoren, van telefonie- en internetlijnen, tot camera’s en de aansluiting met jouw telecomprovider. Voclarion is dan jouw single point of contact, die alles regelt met de achterliggende partij(en). Wel zo’n veilig gevoel!
Meer info over het implementeren van hybride werken?
Download dan de gratis whitepaper Hybride werken: Hoe implementeer ik hybride werken? Voclarion helpt je graag om dit te realiseren, ongeacht waar jouw organisatie nu staat.
In de overige blogs gaan we in op hoe je hybride werken in één keer goed implementeert en nemen we je mee langs vragen die wellicht ook bij jou spelen:
- Blog 7: Hybride werken implementeren: in 1 keer goed!
- Blog 9: Hybride werken: De 11 meest gestelde vragen