Hybride werken: voor wie werkt het en voor wie niet?

De uitbraak van de coronapandemie maakte ineens haarscherp duidelijk wat essentiële beroepen zijn en wat niet. Met het thuiswerkadvies van het kabinet werd ook nog eens heel helder welke beroepen (bijna) probleemloos konden overschakelen naar online en welke beroepen niet. Voor wie in jouw organisatie werkt hybride werken eigenlijk (of juist niet)?

Slechts 35% van alle werknemers kan thuiswerken

Organisatieadviesbureau McKinsey deed in februari 2021 naar aanleiding van de coronapandemie uitgebreid internationaal onderzoek naar de toekomst van werk. Hieruit blijkt dat slechts 35% van alle werknemers ook daadwerkelijk thuis kán werken. Meestal zijn dat de werknemers die eerder al kantoorwerk met de computer deden. 

Functie- en taakafhankelijk

De taak bepaalt dus of thuiswerken wel of niet mogelijk of gewenst is. 

Als je met machines of gevaarlijke stoffen werkt of meerdere beeldschermen nodig hebt, dan is thuiswerken niet of amper haalbaar. En ook als je kapper, tandarts of winkelier bent, klinkt het – in elk geval voor het grootste deel van je tijd – niet logisch. Horeca, persoonlijke verzorging en landbouw? Een no-go. Er zijn ook beroepen die best online kunnen in geval van nood, maar toch echt beter live kunnen, denk maar aan het middelbaar en basisonderwijs.

Daar recht tegenover staan natuurlijk e-commerce partijen en digitale platformen, die altijd al online werkten. In een groot aantal organisaties werkt echter een deel van de mensen op kantoor en een deel op een andere locatie. In jouw nieuwe beleid voor hybride werken maak je dan ook afspraken per functie en bepaalt de taak de locatie. 

Gratis tip!

Wil jij jouw telefonisten, callcenter- en helpdeskmedewerkers ook laten thuiswerken? Dat kan! Vraag eens aan Voclarion hoe zij dit oplost voor jouw organisatie geintegreerd binnen MS Teams

Persoonlijke voorkeur

Sommige mensen wisten niet hoe snel ze weer op kantoor aan het werk moesten gaan na het verplichte werken vanuit huis. Wat misten ze vooral? Sociale aspecten, structuur en een scheiding tussen privé en werk. Soms is het lastig een eigen plek in huis te claimen, zeker als iemand klein woont. Het kan zijn dat (jonge) kinderen een afleiding vormen. Het ritje in de auto, op de fiets of in het OV vormt voor veel mensen ook een prettige overgang tussen werk en privé en wordt ervaren als een moment voor henzelf. 

Anderen vinden het juist heerlijk om elke dag min of meer zelf te structureren. Ze hebben geen moeite om zelf op te starten en te doen wat ze moeten doen. Wellicht vinden ze het geroezemoes van een eventueel gezin om zich heen wel prettig of hebben ze de luxe van een eigen werkplek. Ze plannen bewust sociale momenten in én tijd om te sporten of even alleen te zijn. Soms werken ze niet alleen thuis, maar ook op andere locaties. Zij verlangen minder terug naar een bestaan op kantoor met vaste tijden.

Zoveel mensen, zoveel wensen dus: ook in jouw organisatie. Tijdens het invoeren van hybride werken is het daarom goed mensen inspraak te geven over hun eigen schema en binnen een team onderling te laten bepalen op welke vaste momenten men samenkomt.

Meer info over hybride werken?

Download dan nu de reeks van drie whitepapers over hybride werken, waarin we zowel de menskant, de praktische kant als de technologische kant belichten.

Hoe houd ik mijn werknemers tevreden en productief

De ideale werkplek

Hoe implementeer ik hybride werken

Check ook onze overige blogs over tevreden en productieve medewerkers die hybride werken: